אתרוג | תמוז תשעז | יולי 2017 | גליון 77
הגות תורנית איך נוצר תלמיד מצטיין עלייתו של יעקב והפסיכולוגיה של התנ"ך * 1 ד"ר מתן נויירמן סגנונו הספרותי של המקרא מעביר מסרים גם דרך מילים בודדות. ע ַ ב ָ שּׁ ִ יּ ַ "ו נסתכל לדוגמא בדברי כלב בן-יפונה: הּ, ָ ךָ בּ ְ ל ְ ג ַ ה ר ָ כ ְ ר ָ ר דּ ֶ שׁ ֲ ץ א ֶ ר ָ א ָ ם-לֹא ה ִ ה... א ֶ שׁ ֹ [לי] מ ן- ֶ ב בּ ֵ ל ָ כ ְ רוֹן ל ְ ב ֶ ה-ח ָ ת ְ י ָ ן ה ֵ ל-כּ ַ ה... ע ָ ל ֲ ח ַ נ ְ ה ל ֶ י ְ ה ִ ךָ ת ְ ל ה" (יהושע יד, ו). ָ ל ֲ ח ַ נ ְ י, ל ִ זּ ִ נ ְ קּ ַ ה ה ֶ נּ ֻ פ ְ י לוּ ֲ ע ַ יּ ַ היכן בכלל כתוב שכלב בא לחברון? "ו א ֹ ב ָ יּ ַ ב, ו ֶ ג ֶ נּ ַ לוּ ב ֲ ע ַ יּ ַ ץ... ו ֶ ר ָ א ָ ת-ה ֶ רוּ א ֻ ת ָ יּ ַ [המרגלים], ו השימוש בהנגדת היחיד לרבים, רוֹן". ְ ב ֶ ד-ח ַ ע מסתבר, הוא המקור. סגנון חסכוני ומאתגר. על רקע זה, ייתכן מאוד שמשהו מתחבא מאחורי הפירוט הממושך של מתנות שהעביר יעקב לעשיו, כשהוא שב מגלות בפדן ארם: ם, ִ י ַ את ָ ים מ ִ ל ֵ ח ְ ים, ר ִ ר ְ שׂ ֶ ים ע ִ שׁ ָ י ְ ם, וּת ִ י ַ את ָ ים מ ִ זּ ִ "ע ים; ִ לֹשׁ ְ ם, שׁ ֶ יה ֵ נ ְ יקוֹת וּב ִ ינ ֵ ים מ ִ לּ ַ מ ְ ים. גּ ִ ר ְ שׂ ֶ ים ע ִ יל ֵ א ְ ו ם ִ ר ָ י ְ ע ַ ים, ו ִ ר ְ שׂ ֶ ת ע ֹ נ ֹ ת ֲ ה, א ָ ר ָ שׂ ֲ ים ע ִ ר ָ ים, וּפ ִ ע ָ בּ ְ ר ַ רוֹת א ָ פּ ר ֶ אמ ֹ יּ ַ דּוֹ; ו ַ ב ְ ר, ל ֶ ד ֵ ר ע ֶ ד ֵ יו, ע ָ ד ָ ב ֲ ד-ע ַ י ְ ן, בּ ֵ תּ ִ יּ ַ ה. ו ָ ר ָ שׂ ֲ ע ין ֵ ר וּב ֶ ד ֵ ין ע ֵ ימוּ, בּ ִ שׂ ָ ח תּ ַ ו ֶ ר ְ י, ו ַ נ ָ פ ְ רוּ ל ְ ב ִ יו, ע ָ ד ָ ב ֲ ל-ע ֶ א ר. " (בראשית לב, יד-טז). ֶ ד ֵ ע נזכיר כי ברקע הדברים גניבת ברכות של יעקב מעשיו (בהנחיית רבקה), בריחה של יעקב מעשיו שמתכנן לחסלו, גלות לדוד לבן, ניצול ע"י לבן, היחלצות, ועתה ניסיון לשוב לכנען ולפייס את עשיו. רש"י מסביר חלק מההיגיון הפנימי ומציין שעל כל זכר, ניתנה כמות הנקבות שהוא יכול להרביע. אנחנו, ננסה להבין בנוסף את כלל התעלומה שמאחורי הרשימה, בזווית פסיכולוגית והיסטורית. נתחיל מניתוח כוונותיו של עשיו. כששליחי יעקב מגיעים לבשר לעשיו שיעקב ל- ֶ אנוּ א ָ מגיע, מסתבר ששליחותם מיותרת: "בּ אוֹת ֵ ע-מ ַ בּ ְ ר ַ א ְ ךָ, ו ְ את ָ ר ְ ק ִ ךְ ל ֵ ל ֹ ם ה ַ ג ְ ו, ו ָ שׂ ֵ ל-ע ֶ יךָ, א ִ ח ָ א מּוֹ" (בראשית לב, ו). אם עשיו כבר בתנועה, ִ ישׁ ע ִ א סימן שהוא פקח עין על יעקב במשך כל השנים מאז בריחתו. קחו נתון זה, וצרפו אליו את גודל אנשים במונחי תקופת 400 . ה"פמליה" של עשיו הברונזה בה התרחשו המאורעות, מקבילים – כמו עשרות 2 לכמות האוכלוסייה בעיר קטנה אלפי אנשים בימינו. אברהם נלחם ב"מגה צבא" איש. 318 של תקופתו, צבא ארבעת המלכים, עם כלומר נראה שהפחד של יעקב מבוסס - עשיו מגיע לנקום. אנשיו של עשיו, עם זאת, מגיעים מסיבה אחרת לגמרי. הכוחות הצבאיים של התקופה פעלו בעיקר ממניע הביזה. אנו רואים זאת בהצעתו של מלך סדום לאברהם עם סיום הקרב מול ארבעת המלכים. אפילו חיילים מצבאות מדינתיים סדירים הונעו מכוח זה, שלעתים היה חזק יותר מפקודות ואיום בעונש. לדוגמא, בקרב לפנה"ס) הניס צבא ממלכת 15- מגידו (המאה ה מצרים קואליציית מורדים ליד מגידו, אך במקום לרדוף אחרי האויב הנסוג, בזזו החיילים המצרים את מחנה האויב ונתנו לו לברוח. כוחות כמו של עשיו מזכירים אסוציאטיבית את ה"שסו", אוכלוסיות שנפוצו במרחב הכנעני כרועים נוודי מדבר ועסקו בשוד. במזרח התיכון של התקופה, כל אדם שנפלט מהמסגרת החברתית שלו היה מועמד טבעי למות – או להפוך לשודד. ברשימה טופוגרפית מימי השליט המצרי אמנחותפ השלישי שנמצאה במקדש בסולב שבנוביה, נזכר בסיס האם של עשיו – שעיר - כבסיס שסו. ותעודה מצרית מימי הפרעה מרנפתח– מזכירה ה ֶ לּ ֵ א ְ . "ו 3 את בואם של "שסו של אדום" למצרים יר". (בראשית, ִ ע ֵ ר, שׂ ַ ה ְ דוֹם, בּ ֱ י א ִ ב ֲ ו, א ָ שׂ ֵ דוֹת ע ְ ל ֹ תּ לו, ט). עשיו וארבע-מאות השודדים. האם יש דמויות מפתח נוספות בכוח של עשיו? התנ"ך לא מציין את ההיררכיה בכוח עצמו, אך אפשר בהחלט לנחש אותה. זאת, כי מראשית ימי הכוח הצבאי ועד ימינו ניהול כוח צבאי כפוף לאילוצי מוטת שליטה. תת היחידה הקטנה ביותר בצבאות השומרי והאכדי למשל, שקדמו לתקופת עשיו, ובצבא הרומאי המאוחר מעשיו, . 4 אנשים 10 הייתה כמו בימינו - כיתה של "מפקדי 36 לכן ניתן לשער שכוחו של עשיו כלל אנשים - להלן "חיילים". 360 כיתות" שפיקדו על ף ֹ צ ְ ק ִ יּ ַ שרי מאות ("ו 4 מפקדים בכירים יותר הינם י ֵ ר ָ שׂ ְ ים ו ִ פ ָ ל ֲ א ָ י ה ֵ ר ָ ל, שׂ ִ י ָ ח ֶ י ה ֵ קוּד ְ ל פּ ַ ה, ע ֶ שׁ ֹ מ ה" - במדבר לא, ָ מ ָ ח ְ ל ִ מּ ַ א ה ָ ב ְ צּ ִ ים מ ִ א ָ בּ ַ אוֹת, ה ֵ מּ ַ ה יד). כפי שנעשה עד היום במשטרים מסוימים, כדאי לעשיו להציב לתפקיד בכיר זה את נאמניו והוא יכול כנראה למנות גם קרובי משפחה, אם ניזכר שיש לו חמישה בנים והוא נשוי לנשותיו שנה (בראשית, לו, ד-ה). 20- בשלב זה מעל ל כך ש"מטה" זה כנראה קרוב מאוד לאינטרסים האישיים של עשיו. 40 , חיילי עשיו 400 לסיכום פיסקה זו, מתוך כנראה הינם מפקדים. כדי להשלים את נתוני הרקע הרלוונטיים יש צורך להבין גם את הפסיכולוגיה של קבלת משאבים שנה 3600 או מתנות בקבוצה, ולצורך כך נדלג ע"י 1949 קדימה לניסוי פסיכולוגי שבוצע בשנת הפסיכולוג החברתי מוזאפר שריף. (פיקטיבי) בו 5 ילדים למחנה קיץ 24 שריף הוציא ערך ניסוי ידוע שכונה מאז ניסוי מערת השודדים. שריף חילק את הילדים לשתי קבוצות והציג בפניהם תערוכה של פרסים: גביע ואולרים שוויצריים. ילדי הקבוצה שתנצח בתחרויות אולרים. 11 יקבלו פרס. המלכוד - יש רק אווירת מחנה הקיץ הידרדרה במהירות לאווירה המזכירה את הספר "בעל זבוב", וכללה שריפת דגלים של הקבוצה היריבה ועוד. לאחר ההגעה לשפל, הודיעו "מדריכי" המחנה לילדים על משבר חדש: מיכלית המים שתספקה אותם עד אותו שלב "נתקעה" בסמוך למחנה. רק בעזרת כל הילדים ניתן יהיה "לחלץ" אותה. הילדים נאלצו לעבוד במשותף כדי להציל את עצמם, והפרויקט הוכתר בהצלחה. את הדרך הביתה הצליחו הילדים לעשות באוטובוס משותף בלי לפגוע האחד בשני. כלומר הצלחה בפרויקט משותף שחיוני לכל חברי הקבוצה, יכול לפחות במידת מה לאחות קרעים. ננסה לפרש עתה את המאורעות בתנ"ך לאור הרקע שנתנו. אצל לבן וגם בבית אביו, עבר יעקב סימולציה בהבנת טבעם של אנשים שונים מאוד ממנו. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות על למידה , גילו כי יתרון גדול שלה על-פני 6 סימולטיבית למידה מסורתית הוא היכולת להפנים דווקא עקרונות ומושגים מופשטים. אם נדמיין לרגע מה קורה בכוח של עשיו משמתחילים לזרום לעברו משלוחי המתנות, אולי נראה שהלמידה הסימולטיבית הזו אכן נקלטה היטב, והפכה את יעקב לתלמיד מצטיין של ניהול קונפליקטים. חיילי עשיו מתקדמים, ומקבלים מאות 400 עיזים. מצוין! בשביל זה יצאו החיילים למסע המלחמה! אולם בספירה שנערכת מתגלה כי . תודתי נתונה לירון רשף על הסיוע בחשיבה על 1 תכני המאמר ). דגם היישוב בדרום ההר המרכזי 1992( . . מייטליס, י 2 בתקופות הברונזה התיכונה הברונזה המאוחרת .11-20 ,' ותקופת הברזל, מחקרי יהודה ושומרון, טו . פפירוס אנאסטאזי ו'. 3 4. Stillman, N. (30 April, 2014). HISTORY: SUMERIAN & AKKADIAN WARFARE PART 2 – ARMY ORGANISATION. Retrieved on 19 to June, 2017 from http://www.warlordgames.com/history-su merian- akkadian-warfare-part-2-army-organisation/ 5. University of Oklahoma. Institute of Group Relations, & Sherif, M. (1961). Intergroup conflict and cooperation: The Robbers Cave experiment (Vol. 10, pp.150-198).Norman,OK:UniversityBookExchange. תמוז תשע"ז 58
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==