אתרוג | תמוז תשעז | יולי 2017 | גליון 77
לימוד קריאה משנה את המוח ד ”ר מיכל בן שחר, ראש המעבדה לנוירו- בלשנות במרכז הבינתחומי לחקר המוח על שם גונדה באוניברסיטת בר אילן, למדה בתוכנית הבינתחומית באוניברסיטת תל אביב והתמחתה בפסיכולוגיה קוגניטיבית. לנושא של חקר השפעת לימוד הקריאה על המוח הגיעה דרך עבודת הדוקטורט שלה, שעסקה בבדיקת התגובות המוחיות שמתרחשות בזמן שאנשים מקשיבים למשפטים מורכבים בעברית. התוצאות היו מפתיעות: “בניגוד למה שציפינו, גילינו שהבנת משפטים מורכבים, כמו ‘פגשתי את הילדה שדינה הכירה בפארק’, מערבת מספר מערכות מוחיות באזורים מרוחקים במוח, ולא אזור יחיד”. שינויים ב”חומר הלבן” עם לימוד הקריאה בהמשך, במסגרת לימודי הפוסט דוקטורט באוניברסיטת סטנפורד, חקרה בן שחר ,) Wandell יחד עם פרופ’ בריאן וונדל ( חבר האקדמיה הלאומית למדעים בארה”ב, את הקשר בין התפתחות יכולות הקריאה והתפתחות המוח בגילאי בית ספר. המחקר נערך בעקבות ממצאיו של חוקר המוח היהודי צרפתי בעל השם העולמי, סטניסלס דהאן, לפיהם יש במוח האדם מרכז שמתמחה בזיהוי מילים כתובות. במחקר שערכה ד”ר מיכל בן שחר מהמחלקה לבלשנות והמרכז לחקר המוח באוניברסיטת בר אילן, נמצא שהקישורים בין אזורים שונים במוח משתנים כאשר ילדים רוכשים את יכולת הקריאה. מידת השינוי מנבאת את ההצלחה בקריאה צילם: רפי קוץ | כתבה: אפרת אור “רכישת הקריאה מתבססת על פונולוגיה, כלומר על היכרות עם הצלילים של השפה. בשלבים הראשונים של הקניית הקריאה חשוב להקדיש את כל הזמן הנחוץ ללימוד העקרונות הבסיסיים של מיפוי אותיות וצליליהן. חשוב שתהיה מסה קריטית של חשיפה להטמעת עקרונות הקריאה. לצערי בבית הספר היסודי לומדים הרבה דברים אחרים, וזה יכול לבוא על חשבון ההטמעה של יכולת הקריאה” ד”ר מיכל בן שחר, עם איורים של המוח להמחשת אזורי הקריאה והדיבור תמוז תשע"ז 30
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==