אתרוג | תמוז תשעז | יולי 2017 | גליון 77
בניית בית הכנסת מיוחסת לרמב”ן שהגיע ומצא עיר הרוסה, כמעט 1267- לירושלים ב ללא יהודים. לפי עדותו הוא בנה בית כנסת וסביבו החלה להתגבש קהילה. “הקהילה שייסד המשיכה להתקיים ברציפות מאז ועד ימינו (פרט שנות הכיבוש הירדני), אם כי החוקרים 19- ל מפקפקים בכך שבית הכנסת רבן יוחנן בן זכאי זהה לבית הכנסת שהרמב”ן ייסד”. לדעת רוב החוקרים, אומר ד”ר דודסון, שנה מאוחר 200- בית הכנסת הזה נוסד כ יותר, והוא מביא עדות היסטורית לכך. ר’ על סכסוך 1489- עובדיה מברטנורא סיפר ב סביב בית הכנסת המיוחס לרמב”ן. יהודי שהתגורר בצמוד לבית הכנסת הסתכסך עם חברי הקהילה ובחמתו התאסלם, אמו הלכה בעקבותיו ואף הקדישה את ביתם לווקף המוסלמי שהקים מסגד במקומו של הבית. “המסגד שקיים עד היום צמוד לבית הכנסת רבן יוחנן בן זכאי. אנשי הדת המוסלמים דרשו לסגור את בית הכנסת אבל בית המשפט (המוסלמי) דחה את עתירתם שוב ושוב. )1474( הסכסוך היה גם אלים. בשלב מסוים בית הכנסת הוחרב בידי קנאים מוסלמים, אך , השתכנע בית הדין 1589- שוקם לאחר מכן. ב המוסלמי, קיבל טענות אנשי הדת המוסלמים והוציא צו לסגירת בית הכנסת. בית הכנסת הרמב”ן לא תפקד והיה צורך בבית כנסת חלופי לקהילה הספרדית, ולכן הוקם בית הכנסת רבן יוחנן בן זכאי”. דלת הכניסה לבית הכנסת מוזהבת. הדלת המקורית נבזזה עם נפילת הרובע בתש”ח, יחד עם שאר הריהוט ותשמישי הקדושה. האומן בצלאל שץ, בנו של בוריס שץ, מייסד האקדמיה לאמנות בצלאל, עיצב את הדלת הנוכחית. היכל בית הכנסת שוחזר על פי צילומי המקום ערב חורבנו. ארון הקודש (ההיכל) מחולק לשני ארונות, כנהוג ברבים מבתי הכנסת העתיקים של עדות ספרד בארץ ישראל. חלקו השמאלי שימש לאחסון ספרי התורה הגדולים והארון הימני ככל הנראה, לאחסון ספרי קודש, חומשים ומגילות. מעל הרווח שבין שני ארונות הקודש נמצאים לוחות הברית עם עשרת הדיברות שהובאו מבית הכנסת הגדול בליוורנו, איטליה, שנחרב במלחמת העולם השנייה. מעל להיכל איור תכלת של האמן ז’אן דוד משנות השבעים של המאה הקודמת. האיור מבטא את הקשר בין ירושלים של מעלה לירושלים של מטה. בית הכנסת אליהו הנביא בית הכנסת אליהו הנביא, שנתן מענה לצורכי , שימש 16- הקהילה שהתרחבה כבר במאה ה תחילה כמבנה תלמוד תורה ונקרא “ק”ק ת”ת” (קהילת קודש - תלמוד תורה). לפי המסורת המקומית שמו הוסב ל”אליהו הנביא” במאה , לאחר שבערב יום הכיפורים לפני 17- ה השקיעה היה חסר עשירי למניין ולפתע בית הכנסת אליהו הנביא בית הכנסת רבן יוחנן בן זכאי לפני השיקום ד”ר איל דודסון: “בניית בית הכנסת רבן יוחנן בן זכאי, הוותיק מבין הארבעה, מיוחסת לרמב”ן שהגיע לירושלים ומצא עיר 1267- ב הרוסה, כמעט ללא יהודים. אולם חוקרים מפקפקים בכך שבית הכנסת הנוכחי זהה לבית הכנסת שייסד הרמב”ן, וסבורים 200- שהוא נוסד כ שנה מאוחר יותר״ תמוז תשע"ז 26
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==