אתרוג | תמוז תשעז | יולי 2017 | גליון 77
שש פעמים בשנה, שעתיים בכל פעם, מגיעים תלמידי כיתות ו’ לפארק טבע רמת הנדיב לפעילות מחקרית הכוללת מדידת טמפרטורת הקרקע ותנאי סביבה, הכרת צמחי האזור, מעקב אחרי השינויים במחזורי חיים של הצמחים. צורת העלים ועוד, וכן הכרת בעלי החיים שבפארק. שיתוף הפעולה עם פארק טבע רמת הנדיב מתקיים בבית הספר מזה חמש שנים. אחת לשנה מוצגות תוצאות החקר בכנס תלמידים מדעי שמתקיים בפארק. חוויה יהודית משותפת הרב יאיר שטראוס משמש כרב “קשת התקווה” זו שנה רביעית. יליד כפר פינס, נשוי ואב לשישה, בוגר ישיבת הסדר מעלות ובעל תואר שני בתנ”ך ותושב”ע ממכללת שאנן בחיפה. “בעיניי החלוקה בין דתי לחילוני, מסורתי וחילוני היא יותר עניין פוליטי-תקשורתי המייצג במובנים רבים פערים מלאכותיים שאינם קיימים באמת. כולם כאן יודעים ומכבדים את עניין הזהות היהודית שלהם, אבל הם מפרשים את זה אחרת. למשל בחג החנוכה, הדגש הוא על ערכי האור, על ערכים של חירות וחופש מול שעבוד, ומעטים מול רבים. אלו ערכים רלוונטיים גם לילדים החילוניים ובשיחות בין הילדים החילוניים והדתיים עולים נושאים כמו אומץ, גבורה, הזהות היהודית מול הזהות היוונית. ערכי החג מועברים בחידונים בהצגות ובסרטים, ובשירי חנוכה שמושרים על ידי כולם”. השיעור “חוויה יהודית” שפיתח הרב שטראוס מועבר על ידיו, בנוכחות המורות, ולומדים בו ביחד חילונים ודתיים. השיעור מתקיים בכיתות א’-ג’ ובמסגרתו נלמדים שירי ארץ ישראל הישנה, שירי קודש ומדרשי חז”ל. לפני החגים נלמדים נושאים שונים, והרב מלווה לעתים את השירים ואת המצגות בגיטרה. השיעור “תפילת הלב” לעומת זה נלמד רק על ידי התלמידים הדתיים מכיתות ד’-ו’. השיעור מועבר פעם בשבוע על ידי הרב שטראוס. זהו שיעור חווייתי העוסק בלימוד התפילה. ללא כפייה אורית ירון, מורה חילונית מקיבוץ הזורע, בוגרת מכללת אורנים נשואה ואם לשניים, מחנכת כיתות א-ב’, טוענת כי ההוראה שנה 22 בכיתות משולבות מהווה אתגר: “אחרי בהוראה חיפשתי משהו אחר שייתן נפח יותר משמעותי לעשייה החינוכית שלי, וכך הגעתי לקשת התקווה. יש כאן כמה דברים חשובים: פתיחות הדדית בלי כפייה הדדית, וזה כולל גם את התלמידים וההורים. צוות המורים פועל בשיתוף פעולה מלא במרבית הדברים. מורים דתיים מלמדים גם תלמידים חילוניים ולהפך. “ברור שיש הבדלים מהותיים בין התפיסות שלנו לגבי מה היא אמונה ומה נחשב אדם מאמין, אבל כל זה נעשה בלי לזלזל, בלי לפגוע או לכפות דרך או דעה על אחרים. הגמישות החינוכית הזאת נושאת פרי כבר שש שנים. אנחנו, כמורים חילוניים, לא חשים מקופחים במציאות הזאת, אלא ההיפך מזה. “ניתנה לנו הזדמנות חשובה לחשוף את המורשת שלנו, הדעות שלנו, דרך החיים שלנו ובד בבד נחשפנו והתחברנו יותר לנושאים כמו זהות יהודית, מנהגים וחגים יהודיים. המעבר לא היה פשוט ואני אדם שנושא כבוד האדם חשוב לו מאוד. התחושה שלי היא שבית הספר הזה ממחיש את היכולת ההדדית להביא ■ שלום בין מגזרים שונים”. בשיעור “חוויה יהודית” עם הרב יאיר שטראוס המלווה את השירה בגיטרה אורית ירון, מורה חילונית, מחנכת כיתות א’-ב’: “ניתנה לנו הזדמנות חשובה לחשוף את המורשת שלנו, הדעות שלנו, דרך החיים שלנו ובד בבד נחשפנו והתחברנו יותר לנושאים כמו זהות יהודית, מנהגים יהודים, חגים יהודים. המעבר לא היה פשוט ואני אדם שנושא כבוד האדם חשוב לו מאוד. התחושה שלי היא שבית הספר הזה ממחיש את היכולת ההדדית להביא שלום בין מגזרים שונים” תמוז תשע"ז 23
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==