אתרוג | תמוז תשעז | יולי 2017 | גליון 77

לחרקים ופרוקי רגליים שהתלמידים חוקרים. בקצה בית הספר דגם התחלתי של בית בד קטן. בכרכובי הגגות נמצאים קינים של הבז האדום, עוף דורס קטן, שבית הספר משמש לו כאתר קינון. אופי האזור מקרין על הפעילויות הלימודיות בבית הספר. מירי קדוש, רכזת מדעים של בית הספר, תושבת מגדל העמק, בעלת תואר ראשון בביולוגיה וכימיה ותואר שני מאוניברסיטת חיפה במדעי המדינה. מירי מלמדת בבית הספר מזה עשר שנים. “חלוקת הנושאים בתחום של השימור במרחב הביוספרי בבית הספר היא מגוונת”, היא אומרת, ומונה פעילויות לימודיות הקשורות למרחב הביוספרי. הראשונה בהן היא פעולת הניטור במסגרתה נאספים נתוני השטח המתייחסים לחי ולדומם שבו. פעולת הניטור מגלה שינויים בשטח, כמו למשל עלייה במספר פרוקי רגליים כמו עקרבים, עכבישים ונדלים בשטח נתון, התמעטות שיחי החוביזה ועוד. הניטור מתקיים פעמיים בחודש על ידי תלמידי ד’-ו’ במשך יום במרחב הבית ספרי, במטרה לאסוף נתונים על הצומח והחי שבו. במסגרת הניטור התלמידים יוצאים לשדה בור ולשדה מעובד שנמצאים במרחב הבית ספרי וסוקרים מה נמצא במלכודות הנפילה שבשטח. פעולות הניטור מגלות שינויים שחלים בשטח. השנה למשל גילו התלמידים שהעקרבים נעלמו מהשטח ויצאו לחקור מה הסיבה. בסביבת בית הספר גדלים צמחים מתורבתים כמו גזר הגינה וצמחי בר כמו רקפות ותורמוס ההרים. התלמידים יצאו למטעי זיתים מחוץ לבית הספר, מסקו זיתים והפיקו מהם שמן בבית בד. הם זרעו חיטה, קצרו אותה ולמדו כיצד מכינים ממנה לחם. החל מכיתות ד’ התלמידים בוחרים בציפור אותה הם חוקרים. החקר כולל סגנון תעופה, קינון, מזון ועוד. בין הציפורים הנחקרות עורב, דרדרה, מיינה, ירגזי, ועורבני. סיפורי עצים הוא תחום נוסף שבו עוסקים התלמידים. הם יוצאים מחוץ לשטח בית הספר על מנת לגלות מתי נטעו העצים, האם יש סיפור מיוחד הקשור לנטיעתם, ומה מאפיין את העצים הללו מבחינה בוטנית ומבחינת השתלבותם באזור. 18 גולת הכותרת של הפעילות הסביבתית היא קיני הבז האדום הנמצאים על גבי ארגזי רוח פתוחים בגג הכיתות הנמוכות. הבז האדום הוא ציפור דורסת, עונתית, הנמצאת בסכנת הכחדה. בסיוע החברה להגנת הטבע ופארק טבע רמת הנדיב, לקח בית הספר את האחריות על הנושא. הבזים חיים בזוגות בקינים. הם צדים חיות קטנות מאוד וסוגים של פרוקי רגליים. בשלושה מהקינים מותקנות מצלמות בכל שעות היממה, והמורים והתלמידים יכולים לעקוב מקרוב אחרי חיי הציפורים, הטיפול בגוזליהם ובמזונם. פארק טבע רמת הנדיב הסמוך משולב בחינוך הסביבתי המתקיים ב”קשת התקווה”. ד”ר יעל נבון, מרכזת המיזם לטיפוח גישת חקר בקרב תלמידי האזור: “אנחנו מתווכים בעבור הילדים את הגישה לטבע באופן מיידי במקומות הקרובים אליהם פיזית: חצר הבית, בגינות הציבוריות ובטבע שסביבם, ומתוך זה לימדנו אותם גם כיצד לתעד את הקשר של הסביבה שלהם ללימוד ולהיכרות עם הסביבה וגם כיצד יש לשמור עליה מפני נזקים וזיהום”. רב בית הספר, הרב יאיר שטראוס: “בעיניי החלוקה בין דתי לחילוני, מסורתי וחילוני, היא יותר עניין פוליטי-תקשורתי המייצג במובנים רבים פערים מלאכותיים שאינם קיימים באמת. כולם כאן יודעים ומכבדים את עניין הזהות היהודית שלהם, אבל הם מפרשים את זה אחרת. למשל בחנוכה, הדגש הוא על ערכי האור, על ערכים של חירות וחופש מול שעבוד, ומעטים מול רבים. אלו ערכים רלוונטיים גם לילדים החילוניים” תלמידים נעזרים במשקפת כדי להתחקות אחר חיי הבזים תמוז תשע"ז 22

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==