אתרוג | תמוז תשעז | יולי 2017 | גליון 77

בכיתות ה’-ו’ מופעל פרויקט נוסף המשלב רובוטיקה עם גיאומטריה. התלמידים מתכנתים רובוטים לצורך מילוי מטלות לימודיות, בין השאר לצורך עבודות חקר בהיסטוריה ובגיאוגרפיה. בגיאוגרפיה למשל, הרובוט נע לפי התכנון של התלמידים על מפת ארץ ישראל ומסביר נושאים מגוונים כמו מקומות תיור בארץ, מקומות היסטוריים ועוד. בגיאומטריה בנו התלמידים מצולעים, והרובוט נע על גבי מסלולים קבועים במצולעים השונים, ואגב כך התלמידים לומדים את חוקי הגיאומטריה. תוכנית יוריקה אחת התוכניות הייחודיות באלומות היא תוכנית יוריקה, שעוצבה בעקבות תוכנית ) במטרה לעודד EUREKA יוריקה האירופית ( שיתופי פעולה בתחומי מחקר ופיתוח. במסגרת התוכנית, תלמידי כיתות ה’ מתנסים במשך שעתיים בשבוע בפיתוח פרויקט חקר עצמאי משלהם. הם רוכשים מיומנויות שימוש בגרפיקה ממוחשבת, פיתוח ממשקים, עקרונות כתיבה דיגיטלית וניהול פרויקטים, ועושים שימוש בנושאים אלה לשם ביצוע פרויקט החקר שלהם. הם בוחרים נושא, חוקרים אותו ובונים פעילות וירטואלית המותאמת לו. במסגרת שיעורי יוריקה, תלמידי כיתה ה’ חקרו אתרים שונים בירושלים, וביניהם הכותל, עיר דוד ושערי ירושלים. כל קבוצה בנתה מסלול מרוצי מכוניות המחייב את התלמידים שנעים על המסלול ללמוד על המקומות השונים בהם עובר המסלול, בעזרת סרטונים, שלטים וסיכומים הנמצאים בכניסה. הם נכנסים למסלול שכדי להתקדם בו הם חייבים לענות על שאלות הנוגעות להיסטוריה של העיר, בעיותיה, האוכלוסייה שלה ועוד. להופיע ולדבר בציבור אורנה יעקובזון, מחנכת כיתה ו’, רכזת חברתית ורכזת עולים, ילידת תל אביב ובעלת תואר ראשון בתנ”ך ממכללת בני ברק, מדגישה כי הנושאים החברתיים בהם עוסק בית הספר, הם אלה המומלצים על ידי מינהל החמ”ד. הקדימות שניתנה השנה ללימוד נושא ירושלים, משתלבת בתוכנית הארצית לציון יובל החמישים לאיחוד העיר. תלמידי אלומות למדו את הנושא תוך עשיית שימוש בטכנולוגיות שנלמדות בבית הספר. דמויות המופת של החמ”ד: הרב גורן והרבנית גורן, התקיעה בשופר המפורסמת של הרב גורן בכותל, שולבו בעבודות התלמידים. תלמידי שכבת ו’ תכננו ובנו פרויקט ייחודי “בעקבות השופר האבוד” שבמרכזו הנושא שנה לאיחוד ירושלים, והתבצע 50 השנתי בלמידת חקר. תלמידי כיתות ב’-ו’ שהשתתפו בפעילות, התחקו אחר עקבות השופר של הרב גורן בפרט וההיסטוריה של ירושלים בכלל. בתכנון ובגיבוש התכנים נעשה שילוב מושכל בין מיומנויות שפה וחקר למיומנויות טכנולוגיות. יעדים חברתיים כמו קליטת עלייה מתממשים גם הם תוך שימוש בטכנולוגיה. במסגרת רדיו התלמידים שמשדר במשך שעה מדי יום שישי, ראיינו התלמידים מורה עולה שהיא אמא לילד שיעור רובוטיקה בחדר טינקרינג בכיתות ה’ אורנה יעקובזון, מחנכת כיתה ו’: “תלמידי שכבה ו’ תכננו ובנו פרויקט ייחודי “בעקבות השופר האבוד” שבמרכזו 50 הנושא השנתי שנה לאיחוד ירושלים. תלמידי כיתות ב’-ו’ שהשתתפו בפעילות, התחקו אחר עקבות השופר של הרב גורן בפרט וההיסטוריה של ירושלים בכלל. בתכנון ובגיבוש התכנים נעשה שילוב מושכל בין מיומנויות שפה וחקר למיומנויות טכנולוגיות” תמוז תשע"ז 18

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==