ארז חורב ודורון לאור, סטודנטים בטכניון, זכו בתחרות שנערכה במסגרת התוכנית הטכניונית
למערכות אוטונומיות.
ÈË‚Ó‰ ˘È·Î‰
המודל של חורב, סטודנט בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, מדמה כביש אגרה מגנטי לכלי
רכב פרטיים. הרכב, המצויד בגלגלים לנסיעה בכביש רגיל, מסוגל גם לרחף מעל ”כבישים מגנטיים“
בנסיעה מהירה וכמעט נטולת חיכוך. ”מדובר בפיתוח בטיחותי מאוד, שיביא לחיסכון בחיי אדם,
בזמן ובדלק,“ מסביר חורב. ”הרעיון הוא שברגע שהרכב עולה על הכביש המגנטי, הנהג יכול ללכת
לישון. כשהוא מגיע לסוף הכביש הוא מפעיל את הגלגלים וחוזר לנסיעה רגילה. הודות למהירות
הנסיעה - 004 קמ“ש - הפרויקט הזה יכול להתחרות לא רק בכבישי אגרה קיימים, אלא אפילו
ברכבות ובטיסות פנים-ארציות.“
הפרויקט עלה במוחו של חורב כאשר עבד בכביש 6 ולאחר מכן בפרויקט המטרונית - הרכבת הקלה
בחיפה. הוא בנה את המודל במשך חצי שנה, והשתמש בארבעה כלי רכב. ”הפיתוח הזה מתאים
לכבישים ארוכים ללא יציאות. נכון שהעלות של
רכב כזה ושל ”כביש מגנטי“ אינה נמוכה, אבל
כאמור יש כאן חיסכון כספי, ובנוסף - חיסכון
בחיי אדם."
ÔÓ‡‰ Ê‚¯‡‰
לאור )הנדסת מכונות( בנה מודל של ארגז כלים
שעוקב אחרי בעליו. הרעיון עלה במוחו כאשר
עבד כאיש אחזקה במפעל של קיבוץ דן, וגרר
אחריו את ארגז הכלים הכבד )מאה קילוגרמים
ויותר(. בפרויקט הנוכחי הוא בנה ארגז כלים שעוקב אחרי המפעיל על בסיס חישה אלקטרו-מכאנית.
לדת מתכת שעליה מורכב הארגז. בקצה
ִ
לצורך הפעלת הדגם בנה דורון, יחד עם חבריו במפעל, שׁ
השלדה מותקנים שני מדי-מרחק, ומתחתיה ארבעה גלגלים עם הנעה קדמית. כאשר המשתמש
מחבר לחגורתו את מדי המרחק ומפעיל את המכשיר, נע הארגז במרחק קבוע מהמשתמש.
13
ÌȇȈÓÓ
ב ת נ ו ע ה
ר כ ב מ ר ח ף ו א ר ג ז כ ל י ם ח כ ם - ה פ ר ו י ק ט י ם ה ז ו כ י ם
ב תח ר ו ת שהתק י י מ ה ב ת ו כ נ י ת ל מ ע ר כ ו ת א ו ט ו נ ו מ י ו ת
ל י ש ו ן ב - 0 0 4 ק מ “ ש . ה ר כ ב ה מ ג נ ט י
ב א ו ו י ר
מ ז ל “ ט ב מ ש ק ל 4 ק “ ג ה צ ל י ח ל ש א ת מ ט ע ן ב מ ש ק ל ז ה ה ,
ו ז י כ ה א ת מ פ ת ח י ו ב פ ר ס ה צ ט י י נ ו ת
שמונה סטודנטים מהפקולטה להנדסת
אווירונוטיקה וחלל זכו בפרס הצטיינות בכנס
השנתי ה-15 לתעופה וחלל. הפרס ניתן להם
בגין ביצועיו של המזל“ט שבנו - ה“באטמוביל“
.(
Batmobile
)
המזל“ט נבנה במעבדות הטכניון מחומרים
מרוכבים ועץ, בהתאם לדרישות האגודה
האמריקאית לאווירונוטיקה ואסטרונאוטיקה
(. במהלך התכנון השתמשו המפתחים
AIAA
)
במנהרת רוח כדי לבחור את המדחפים,
הכנפיים, הסוללות והמנוע ולבחון את חוזק
החומרים.
הסטודנטים נדרשו לבנות מזל“ט בעל מוטת
כנפיים של 5.2 מטרים, במשקל של כ-4
ק“ג, ולהטיס אותו פעמיים במסלול שאורכו
כקילומטר, כאשר מרחק ההמראה אינו
עולה על 03 מטרים. בטיסה השנייה נדרשו
הסטודנטים להטיס את המזל“ט כשעליו מטען
של כדורי בייסבול ואלות במשקל כולל של
ארבעה קילוגרמים.
הסטודנטים הזוכים, שעבדו על הפרויקט
בהנחייתו של שלמה צח מהתעשייה האווירית,
הם עפר דגן, מיכל רביב, יונתן שקי, עמית גבע,
ליאור לביא, יניב פרלשטיין, צוקי פרידמן ואילן
ספקטור.
בפרסים נוספים זכו בין היתר מיכאל יובלוביץ‘
ומיקי וידנפלד, הלומדים לתואר שני, וטל כהן,
העובדת על הדוקטורט שלה בפקולטה.
קבוצת סטודנטים מהפקולטה להנדסת
תעשייה וניהול זכתה במקום הראשון
בתחרות לפיתוח מערכות המונעות הירדמות
נהגים. הסטודנטים החליטו לתרום את הפרס
- 000,4 ש“ח - לעמותת ”אור ירוק“.
התחרות נערכה במסגרת הכינוס הבינלאומי
השישי להנדסת מערכות בישראל, במסגרת
הארגון הבינלאומי להנדסת מערכות -
. המשתתפים בתחרות נדרשו
INOCSE-IL
לפתח מערכת שתצמצם את הסיכויים
להתרחשות תאונות שמקורן בעייפות הנהג.
המחיר הצפוי של המערכת - בין 003 ל-005
דולר.
בניגוד למערכות קיימות, המתמקדות
בזיהוי עייפות הנהג ומפעילות התראה
קולית, המערכת שפותחה בטכניון מטפלת
בבעיית העייפות באופן ממוקד ומתוחכם
יותר. ראשית, ברמת האיבחון, היא בוחנת
ספקטרום רחב של סיפטומים, ביניהם
פיהוקים ומצמוצים בתדירות גבוהה, שינויים
בתנועות הראש ובמתח השרירים, וכיווץ
האישונים. על סמך איבחון רמת העייפות
היא מגיבה באופן המקטין את הסיכויים
לתאונה.
)ישנוניות,
ברמת העייפות הראשונה
(, מעוררת המערכת את הנהג
drowsiness
העייף באמצעות גירויים שונים, כגון פתיחה
אקראית של חלונות הרכב, שינויי טמפרטורה
ושינויים בעוצמת מערכת הקול ברכב. ברמת
העייפות השנייה, והמסוכנת יותר )תשישות,
(, המערכת מחשבת את המסלול
fatigue
ומכוונת את הנהג לנקודת העצירה הקרובה
ביותר, שם יוכל להתנמנם מעט. אם הנהג
אינו נשמע להמלצות מקשרת אותו המערכת
בשיחת טלפון למוקד או לקרוב משפחה.
הפרויקט נוהל על ידי פרופסור דב דורי עם
ייעוץ מנשיא הטכניון, הפרופסור פרץ לביא,
מומחה עולמי ברפואת שינה, והשתתפו בו
הסטודנטים יותם גמליאל, נבות דגני, מאור
דהאן, מתן זהרי, ורד טל, יהושע יעקוביאן,
שיר כהן, תום לרנר, אלכסי ליטביננקו, מיכאל
סמבור, דימה פבלוב, בועז קולמן, ניר קיטלרו,
תמר קירש, צחי רוהימי ואמנון תמיר.
ערים,
חיים
48...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,...1