Table of Contents Table of Contents
Next Page  94 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 94 / 182 Previous Page
Page Background

94

2017

, יולי

18

גיליון

על בית הספר "יובלים" ותלמידותיו

בית הספר "יובלים" בירושלים החל לפעול בשנת הלימודים תשע"ו ומוגדר כ"בית

ספר צומח". בית הספר שייך לחינוך הממלכתי (לא ממלכתי-דתי) ולמרות זאת

- מתוך בחירה חינוכית ורגשית - הוא מיועד לבנות בלבד. כל התלמידות מגיעות

עקב בעיות רגשיות. בבית הספר לומדות עשרות תלמידות מכיתה א' עד סוף כיתה

ט', כולן בעלות אינטליגנציה תקינה. רובן נולדו לתוך מצב משברי או חוו מצב כזה

בשלבי חייהן הראשונים. הבנות מגיעות לבית הספר במצב של חוסר אמון בעצמן

ובמי שאמור לטפל בהן ולהגן עליהן. ניסיון חייהן הקצר לימד אותן שאין על מי לסמוך.

א' לדוגמה נולדה למציאות פוגענית; היא גדלה בבית לא מתפקד ומזניח וככל

הנראה נפגעה על ידי אביה וסבה פגיעה פיזית ומינית. בגיל שלוש הוצאה מהבית

ונדדה ממסגרת קלט למסגרת אומנה שלא צלחה, הוחזרה למסגרת קלט עד

שלבסוף נמצאה בעבורה משפחת אומנה שמצליחה להכיל אותה עד היום; אִמה

של ח' שקעה בדיכאון מיד אחרי לידתה ולא הצליחה לטפל בה; ג' עברה פגיעה

מינית מתמשכת על ידי שכן כשהייתה בת חמש, דבר שערער אותה וטלטל את

המשפחה, ו-ש' חשופה למאבק אלים בין ההורים. יש בבית הספר לא מעט ילדות

נוספות שחוו אובדן של הורים בגיל צעיר עקב נטישה, פטירה או פירוד טראומטי.

אצל כל אחת מהתלמידות ניתן לזהות את המצבים הטראומטיים ששיבשו את

עולמה הרגשי והקוגניטיבי.

על הזכות לחלום: חזון בית הספר

הזכות לחלום היא לכאורה בסיסית ופשוטה, כמעט בנאלית. למותר לציין שבעבור

ילדות ונערות שעסוקות בהישרדות יומיומית, זכות זו לגמרי לא מובנת מאליה.

כדי לחלום, צריך שיהיה הווה בטוח, שיהיה עתיד, שתהיה תחושה של רצף. למי

שעסוקים בהישרדות היומיומית בתוך הווה פוגעני מתמשך, העתיד אינו ממש קיים.

עם זאת, אנו רואים את הזכות לחלום כמפתח לניהול חיים מיטביים. אנחנו מאמינים

שגם לילדה שנולדה לעולם שבור ולא הגיוני, שחוותה אכזבות, נטישות ופגיעות,

מגיע לחלום חלומות ומאִתנו מצופה לתווך לה את החלום, לעזור לה לבנות קשר

בינו ובין המציאות ולסייע לה לגייס את המשאבים להגשמתו.

כריסטיאן נורת'רופ, בספרה "גופה של אישה, תבונתה של אישה", קובעת: "החזון

,2000 ,

והתקווה שלנו לעתיד הם המרפאים והמושכים אותנו קדימה" (נורת'רופ

). במרכזו של חזון בית הספר עומדות הזכות לחלום והתעוזה להגשים

365 '

עמ

את החלומות. אנחנו מאמינים כי שינוי אמיתי מתחיל מן ההעזה לחלום ולפרוץ את

), יש לעקוב אחרי החלומות כי הם

2008(

גבולות המציאות. על פי משנתה של דרש

מורי הדרך הטובים ביותר. דרש גם מדגישה את חובתו של המבוגר לדאוג למימוש

זכותו המוסרית והחוקית של התלמיד לבטא את בחירותיו. מכאן משתמע שמורה

טוב הוא מורה לחלום.