Table of Contents Table of Contents
Next Page  141 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 141 / 182 Previous Page
Page Background

141

2017

, יולי

18

גיליון

"זה אני, ברק, אני קורא אליך

סיפור אישי

ממעמקי תהום":

ברק ביטון

4

הקדמה - ד"ר פלורה מור

בתפקידי באשלים אני עוסקת בפיתוח תורה עיונית ומעשית המשמשת מסגרות

שונות של עשייה חינוכית לצמצום הפערים החברתיים וליישום מדיניותו של משרד

הדרכתי את אל"מ בצלאל חיון בעבודת חקר

2015

החינוך בישראל. במהלך שנת

ברק

5

מקיפה שערך בנושא גורמי ההצלחה והכישלון בקרב חיילים במצבי סיכון.

ביטון היה אחד המרואיינים וסיפורו המרשים עורר את תשומת לִבנו. ביקשתי לפגוש

את המרואיין בעצמי, וכך החלה תקופת היכרות שבסופה המלצתי לתמוך בהוצאה

לאור של סיפור חייו. סיפורו של ברק, "בזכות האמונה שבאדם", הוא תוצר של

תהליך רפלקטיבי ארוך שבו חזר לעברו ושזר את מסע חייו בספר.

במחקרו של חיון נמצא שצעירים במצבי סיכון המתאפיינים ברמה גבוהה של

חוסן (בעלי יכולת להתבונן בצורה מפוקחת, רפלקטיבית ומודעת בסיפור חייהם),

יכולים לשרת שירות משמעותי המאפשר להם לתרום ולהיתרם. לשם כך צעירים

אלו זקוקים למפקד המשמש להם דמות משמעותית, מלווה אותם ומספק להם

תנאים מאפשרים להשתלבות למרות המכשולים שבהם הם נתקלים. המחקר

הראה כי במצבי סיכון המתאפיינים ביכולות אישיות גבוהות מצליחים שלא "לשקוע

בביצה המשפחתית", ולמרות הכאב הגדול מצליחים להתנתק מהדאגה להוריהם

ולאחיהם כדי להשקיע ולהגשים את עצמם. יכולתם של מפקדיהם לסייע במידת

האפשר למשפחות ולחזק את החיילים עצמם בדרכם הרצופה במכשולים קריטית

ליכולתם של החיילים להגיע להישגים של ממש.

הסיפור של ברק ממחיש במובהק לְמה הכוונה באישיות שיש בה עמידות וחוסן

וכיצד יכול המפקד ליצור יחסים קרובים ומשמעותיים עם החייל, לדאוג לכך שישרת

שירות מאתגר המספק לו הזדמנויות ממשיות לתרום ולהפנות אליו יחס של

השקעה ומחויבות אמִתית. קריאה מעמיקה בסיפור חייו של ברק ממחישה עד כמה

דאגה כנה של המפקד לרווחתו של החייל עשויה ליצור תפנית של ממש במהלך

חייו ולהובילו מסיכון לסיכוי.

. ד"ר פלורה מור היא פסיכותרפיסטית, ראשת תחום חינוך באשלים ג'וינט ישראל ומומחית

4

בכירה לפיתוח תכניות לצמצום פערים חברתיים במערכת החינוך.

המכללה לבטחון לאומי.

גורמי הצלחה וכישלון בקרב חיילים בסיכון.

.)2015( '

. חיון, ב

5