סדר יום
שיטת הממשל בישראל
שיטת הממשל ושיטת הבחירות שהיא חלק מב
פ
ניית שיטת הממשל נחשבות לחלק אינטגרלי מדרכי
גיבושן של רשויות המדינה. הדבקות בהן היא תו
פ
פעה מצויה, כי ערעור או אף הרהור אחרי שיטות
אלה נחשב לא אחת לתופעה אשר עלולה לערער את
אמות הסיפים ולגרור את האוכלוסייה כולה למבוך
.
בלתי מוכר
דא עקא, רצונו של אדם לבחון תופעות יסוד בס
פ
ביבה הממלכתית ולהפיק לקחים מזהותן הוא בעל
משקל רב, שהרי מחשבותיו של אדם ולקחיו אינם
מוגבלים להוויות אישיות ואינם מאופיינים על ידי
שאלות יסוד העולות בעניינן. מכך נובעות ההמל
פ
צות שעלו לאחרונה בתכיפות ובהתמדה, שעניינן
ההתייחסות לשיטת הממשל ובייחוד לשיטת הבחי
פ
.
רות שהיא חלק ממנה
מבט על רשימות המועמדים לבחירות הקרובות
מגביר את תכיפותן ואת דחיפותן של השאלות. כך
התברכנו השנה לקראת הבחירות הקרובות בלא
פחות מפ43 רשימות המתחרות זו בזו, ואם השיטה
תימשך הרי המסקנה היא שאנו ממשיכים בשיטת
הממשל הקואליציוני הרבפזרועי, הבנוי על הסכמים
בין סיעות רבות מאוד שכל אחת מהן מתנה את
השתתפותה בהסכם האמור בתנאי שאסור לעשות
כל צעד ממלכתי משמעותי בלי לקבל לכך הסכמה
מראש. לכך יש בעליל אפקט צפוי והוא שהמשילות
הצפויה מכל קואליציה היא מוגבלת, שהרי פריש
פ
מאיר שמגר
לא פחות מ־43 רשימות מתחרות בבחירות הקרובות, והתוצאה הצפויה
היא שמשילות הקואליציה שוב תהיה מוגבלת. ברשימה ל"עורך הדין" קורא
"
הנשיא בדימוס שמגר: "יש לתקן את הליקויים בשיטת הממשל שלנו
לא לפחד משינויים
תה של מפלגה מן הקואליציה בשל איפעמידה בתנאי
,
הנ"ל, בשיטה שאין בה רוב ניכר לאחת המפלגות
תערער את יציבותה של הקואליציה ותגביל בכך על
.
אתר את יכולת הפעולה שלה
השאיפה להגבלת ההתמודדות בין השאר לזו המ
פ
תקיימת בין גופים גדולים המהווים מסגרות פולי
פ
טיות יציבות, ואשר ביטויה משתקף ברצון להעלאת
אחוז החסימה, היא מסקנה מצויה, ולאחרונה שוב
.
התרבו השואפים אליה
אנו מאוחדים סביב הרעיון שדמוקרטיה פרל
פ
מנטרית היא שיטת הממשל אשר ישראל צריכה
לשמר ולטפח, אך אין להכחיש כי שיטת ממשל של
דמוקרטיה פרלמנטרית איננה בהכרח חסרת מש
פ
גים, שגיאות או ליקויים. את אלה תפקידנו לגלות
בזהירות ובשיקול דעת ולעשות לתיקונם או לסילו
פ
.
קם לפי העניין, אם יש לנו חלופה טובה יותר
מקובל עלינו כי זכות האזרחים לקבל מידע מהימן
ומקיף ולנתחו במקצועיות. עלינו מוטלת האחריות
לבחינת היתרונות והחסרונות שבשימור מרכיבי
המשטר הנהוג בישראל או בשינוים, זאת מתוך רצון
לחזק ולשפר את הדמוקרטיה בישראל. אנו מקווים
כי מקבלי ההחלטות יעריכו את המאמץ שהושקע
וישתמשו ברעיונות העולים בהקשר זה כבסיס לקי
פ
דום התיקונים הנדרשים. האזרח המצוי יקבל את
המידע הטוב ביותר שאפשר לגבש, ותפקיד הציבור
.
הוא להחליט
,
השופט מאיר שמגר
נשיא בדימוס של
;
בית המשפט העליון
יו"ר הפורום לתיקון
שיטת הממשל בישראל
בחירות
2013
ינואר
עורך הדין
׀
8