חינוך משפטי
?
כיצד להתמודד עם ההיבט הערכי של המשפט
האם ראוי שחינוך אקדמי בכלל וחינוך משפטי
בפרט ינחיל ערכים, או שעל האקדמיה המשפטית
?
בישראל להתמקד בהענקת ידע ובהכשרה מקצועית
האם עיסוק בהיבט הערכי של המשפט מחייב לקדם
מערכת ערכים מסוימת? עד כמה השקפת העולם
של המרצה יכולה להשפיע על תוכני ההוראה? מהן
הסכנות הטמונות בחינוך משפטי ערכי וכיצד ראוי
להתמודד עימן? בתקופה האחרונה סערה מערכת
ההשכלה הגבוהה בישראל
בנושאים אלה בכמה הזדמ
פ
.
נויות והקשרים
התשובה לשאלה אם החי
פ
נוך האקדמיפמשפטי צריך
לכלול גם חינוך ערכי היא
חדפמשמעית: כשם שלא
תיתכן מערכת משפטית ני
פ
טרלית שאינה מונעת באופן
גלוי או סמוי מהשקפות עולם
ומערכים, כך גם לא ייתכן
חינוך אקדמי בכלל וחינוך
משפטי בפרט שאינו עוסק
חובת הגילוי
של המרצים למשפטים
,
החינוך המשפטי צריך לחשוף בשיטתיות את הנחות היסוד הערכיות
הגלויות והסמויות, של השיטה המשפטית בכלל ושל עמדות משפטיות
ספציפיות בפרט, ולהעניק לסטודנטים ולחברה בכללותה כליםשיאפשרו
להם לבקרן ולהעריכן
שחר ליפשיץ
.
בערכים ואינו מושפע מערכיהם של המחנכים
השאלה האמיתית הניצבת בפני הפקולטות למ
פ
לשלב ערכים בחינוך
ראוי
שפטים אינה אפוא אם
יש להתמודד עם ההיבט הערכי
כיצד
המשפטי, אלא
.
של המשפט
לדעתי, הממד הערכי של המשפט צריך להתבטא
בכל ארבעת התפקידים המרכזיים של הפקולטות
למשפטים בישראל, ואלה הם: מרכז אקדמי; בית
ספר להכשרה מקצועית של
עורכי דין; סוכנת של ערכי
;
המשפט בחברה דמוקרטית
מוסד קהילתיפציבורי יש
פ
.
ראלי
בתפקידה כמרכז אקדמי
הפקולטה למשפטים אמונה
בראש ובראשונה על השגת
דעת ועל הנחלתה. מאחר
,
שהמשפט עמוס בערכים
על החינוך המשפטי לחשוף
בשיטתיות את הנחות היסוד
,
הערכיות, הגלויות והסמויות
,
פרופ' שחר ליפשיץ
,
דיקן הפקולטה למשפטים
אוניברסיטת בר־אילן
בניגוד לסיסמה הדוחה שבה
משתמשים לפעמים משווקים
של קבוצות דיור, "לגור עם
אנשים כמוך", על הפקולטה
למשפטים להוות מקום
מפגש אינטלקטואלי לאנשים
בעלי השקפות עולם שונות
החולקים את האחריות למדינת
ישראל ולקהילה שבה הם חיים
2013
ינואר
עורך הדין
׀
106