שיעור חופשי / תשרי תשעח / ספטמבר 2017 / גליון 123

" יש תלמידים שלא ישכחו את הקורס הזה כל החיים שלהם. כשמגיע אדם מבחוץ ואומר את הדברים שאני מנסה להסביר להם כל השנה, זה אחרת, משמעותי יותר. התלמידים עברו תהליך, מי שנכנס לתהליך לא יצא אותו הדבר", סיכמה מחנכת כיתה ו' את פעילות ההתנדבות בכיתתה, במסגרת התוכניות של עמותת שיעור אחר. איש מגיעים אל בתי הספר באמצעות 4,500־ כ פלטפורמת ההתנדבות המקצועית של העמותה, ונהנים מההזדמנות להשתתף בתהליך החינוכי ולהעניק מהידע, הניסיון והיכולת שלהם לעשרות אלפי תלמידים. המתנדבים מגיעים ממגוון רחב של עולמות תוכן ומקצועות שונים, ביניהם שופטים, כלכלנים, עורכי דין, אנשי מחשבים והייטק, מהנדסים, רופאים, אדריכלים, אנשי תקשורת ואחרים - ומציגים לתלמידים שלל מודלים ואפשרויות להתפתחות אישית, מקצועית ואקדמית. ההתנדבות במערכת החינוך, מאפשרת לציבור מעורבות משמעותית בעשייה החינוכית ומקדמת שוויון הזדמנויות בחברה. כיצד מנהלים פעילות התנדבותית מסוג זה על הצד הטוב ביותר? הנה חמש עצות מועילות: אתרו את המתנדבים בחוכמה. 1 יש רבים המעוניינים להתנדב, כל עוד יבקשו מהם ויעניקו להם את המסגרת המתאימה. הבינו מה הצורך הקיים והתאימו אותו לערך המוסף שהמתנדב יכול להביא עמו. היעזרו באנשים טובים היכולים ורוצים לתמוך, כמו קולגות, מתנדבים ותיקים, הרחבת שיתופי פעולה קיימים ועוד. אל תחששו לפעול דרך קשרים אישיים, חברתיים ועסקיים; אנשים אוהבים לסייע, גם הבכירים שבהם. הקדישו זמן לתיאום ציפיות. 2 הסתכלו על הדרך המשותפת והגדירו אותה בתוכנית עבודה. זו הזדמנות לבחון את המצב הקיים, להציב יעדים, לבחור מדדים למעקב, לתכנן דרכי פעולה ולהגדיר בבירור את האחריות של כל אחד מהצדדים בכיתה. כך תצמצמו את אי הוודאות, תיצרו מחויבות הדדית, תממשו את משאבי הידע, הזמן והיכולת של המתנדב, ותעודדו שיח ביקורתי ובונה לבחינה מה עובד יותר ומה פחות, מהן ההצלחות ומה נדרש לשנות. העניקו תחושת משמעות. 3 התייחסו בכבוד למשאבים של האחר, והתאימו בין הצורך שלכם לבין נקודות החוזק של המתנדב. מתנדבים התורמים בתחום הדעת שלהם, מהווים מודל לחיקוי לתלמידים, מעוררים השראה, מיצגים בפניהם את עולם העשייה בשטח ומנגישים את הנושאים הנלמדים בכיתה. העניקו להם תחושה של משמעות ומקום לבטא את הידע המקצועי שהם מביאים עמם. שמרו על צרו תקשורת טובה. 4 קשר רציף וצרו אווירת פתיחות ושיתוף, בה ניתן להעיר ולהאיר על הדברים שמתרחשים, ואפשרו לפעילות להתפתח משיעור לשיעור, מתוך למידה. בררו מה טוב למתנדבים ומה פחות; הראו להם היכן הם משמעותיים, כי לא תמיד קל להם לראות זאת, או שאינם מבינים עד כמה הם יכולים לסייע ולתמוך בפועל בכל מקום שנדרש. חיבור אישי ומקצועי טוב בין מורה לבין מתנדב יוצר את "הקליק" שגורם למתנדבים להתמיד ולהישאר לאורך זמן. הוקירו את העשייה לאורך כל 5 ציינו בפני המתנדב עד כמה השנה. הוא משמעותי תוך כדי תנועה, ולא רק בסוף השנה. מצאו את ההזדמנויות להסתכל על העשייה המשותפת, לכוון אותה, לדייק אותה ובעיקר להיות עדים להצלחות המשותפות שלכם בתוך הכיתה. הוקרה זו אמירת תודה, אבל לא רק. כדאי ליזום הוקרה בין השותפים, להוקיר את המתנדבים מול מנהליהם, אם ירצו בכך, ומול צוות בית הספר. יש פה מעגלים רחבים של הוקרה שצריך להשקיע בה, גם לשמה וגם לצורך המשכיות הפעילות. // איך לשלב מתנדבים במערכת החינוך? מורה נבוכים תל-אביב השתלמויות לשנת תשע"ח www.itu.org.il | 03-6922922 : לפרטים ולהרשמה הקורסים בשחור מוכרים ל”אופק חדש” שנה של חוויה ? לגמרי! להשתלמות מורים המר זי בית הספר הסתדרות המורים בישראל יום ראשון מגשימים חלום - מחלום למציאות יש לך דקה פנויה? ניהול זמן מדברים ספרדית בניית משחקים לימודיים במחשב כתיבה, עיצוב והפקה של ספרים וחוברות לימוד עיצוב גרפי ואמנות ממוחשבת העמקת השליטה במחשב, (אחה”צ) ברשת ויישומי אופיס יום שני ייעוץ ארגוני במערכות חינוך קולנוע: עובדים עלינו החיים והסרטים עוצמות התקשורת האסרטיבית לומדים בכל מקום, בכל זמן ועל כל דבר...עם אייפדים לומדים כאן ועכשיו - למידה רשתית בסמרטפון יום שלישי פסיכודרמה אישי וקבוצתי במערכת החינוך ) coaching ( אימון חינוך לבריאות ולתזונה נכונה שילוב היבטים רגשיים בהוראה ירושלים - עדות וטעמים (סיורים) ללמוד בקורסים פורצי דרך אנו נהיה הראשונים "מחוברות" - חכמת המעגל הנשי להיות אני - מכתיבה יוצרת לאדם במיטבו (אחה"צ) בתנועה מתמדת - אורח חיים פעיל ובריא מנהיגות טבעית - ללמוד מהחיים (הסוד של הצלחה אישית ומקצועית) וההיבט caring גישת ה- האנושי בחינוך שאלות שאי אפשר לשאול את גוגל (אחה"צ) בין תודעה למציאות לימוד מיומנויות יסוד בשיטת סלר"י - סביבת למידה רשתית מיומנויות קריירה ומערכת 21- החינוך למאה ה הדפסה תלת ממדית כאמצעי (אחה”צ) עזר בהוראה יום רביעי מסע במנהרת הזמן להתאהב בתל-אביב (סיורים) מלחמת העולמות: התקשורת מול המשפט מפגש אישי ואנושי עם מנהיגי ארצנו המסע לגילוי החוזקות האישיות - פסיכולוגיה חיובית (אחה”צ) מסע - רגעים של חוויה יום חמישי אמנות עכשיו - סיורי גלריות, מוזיאונים (אחה”צ) ואמנות חוצות עיצוב ישראלי עכשיו - סיור גלריות (אחה”צ) ומוזיאונים קורסים מתוקשבים מידענות מתוקשבת הכל מונע - מוטיבציה, הצלחה וסיפוק למידה התנסותית בכלים מתוקשבים הוראה וירטואלית - סיור מודרך לעולם התקשוב החינוכי "האם שחור הוא ההיפך מלבן?" התמודדות עם תפיסת האחר והאלימות כלפיו דרך שפה חזותית הקורסים מתקיימים גם באשדוד, בנתניה, ברעננה ובראשון לציון חוברת הקורסים נשלחה לביתכם כיצד מגייסים מתנדבים לעשייה משמעותית עם , רכזת אזורית עינת אדיר־ספיר התלמידים? חמש עצות של שנה 15 בעמותת שיעור אחר, הפועלת בבתי הספר זה עינת אדיר־ספיר 2017 ספטמבר < שיעור חופשי 40

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==