שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | מרץ 2014 | גליון 108 - page 4

אקטואליה
חדרה
כחומרבידהיוצר
החיבורלטבעבביתהספרלחינוךמיוחד"גלים"
בחדרה מתבטאלא רק בנוף העוטף אתהמבנה,
אלאגםבפרויקטיםכמו כיורבחימר. צוותבית
הספר, שלומדיםבו תלמידיםבעלי מנתמשכל
גבולית ותלמידים עם מוגבלות קוגניטיבית,
החליטלהכניסאתהעבודהעםחימרככלי טיפולי
מרכזי לכיתות. ד"ראפרתקדם, מטפלתבהבעה
ויצירה, עובדתעםהילדיםבחימר, לעתיםבעבודה
משותפתעם המחנכת והסייעת.
החימר הוא חומר מן הטבע. עיקרו אדמה
חרסיתית, הואמתערבבבקלותבמיםוניתן לבנייה
וכיור באופנים רבים. "לחימר יתרונות רבים
בתחום הטיפולי", אומרת קדם. "העבודה אתו
מזמינהריכוז ושלווה ומזמנתשפעשלתחושות,
כמו חספוס, יובשודביקות, רטיבות, חום וקור".
מעבר לעבודה בכיתות, הוזמנה אחת הכיתות
למפגש עם הקרמיקאית שושי דישון מכרכור.
התלמידים הכינו עבודות
אישיות מורכבות, חרטו,
עיטרו, קישטו והעבירו את
התוצרים לתנור.
"בית הספר שם דגש
על ההיבט הטיפולי",
אומרת המנהלת, אביגיל
גמליאל. "המטרה שלנו
היאלהביאלפניותרגשית
שלהתלמידים, ומערךגדולעוסקבזה. העבודה
בחימר מתנהלת אצלנו זו השנה השנייה, ואנו
רואיםתוצאות יפות". אחתהדוגמאותלתהליך
רגשי עםהחימרהיאשלילדהשבמשפחתהאירע
מקרה מוות. במשך חודש היא תיארה בחימר
את תהליך השבעה, הקבורה, השיקום והחזרה
לביתהספר. בהמשךהיאהזמינהאתאמאשלה
לביתהספר, והראתה לה אתהעבודות. הילדים
עובדים גםעל יצירותקבוצתיות, כמו חנוכייה
ועץמשאלות, וכךמתקדםגםהתחוםהבינאישי.
"ביום ההורים הילדים קיבלו תגובות חמותעל
העבודות", מספרתגמליאל, "וזהריגשוהעצים
אותם מאוד".
"הילדיםנפתחיםבמישוריםשונים", אומרת
קדם. "נוצרת פתיחות לשינוי, נכונות לגעת
בחומריםלאמוכרים. העבודההטיפוליתמאפשרת
פניותרגשיתומשפרתאתהישגי התלמידבכל
התחומים, תורמת לפיתוח תחושת מסוגלות
עצמית, דימוי עצמי חיובי ויצירתקשרי אמון".
פרדסחנה
מוריםמבשלים
המסע של חסיה אשכנזי (הרשקוביץ) לשינוי
האווירה בחדר המורים ולשינוי הרגלי התזונה
בביתהספר"אלונים" בפרדסחנה, התחילבצעד
קטן -אוכלבריאשהביאהלעצמה. "בחדרהמורים
שלנו היו שני סוגיםשלארוחותצהרייםשמורים
הביאו ליוםהארוךהמשותף", היאמשחזרת. "היו
מוריםמסודרים, שהביאו לעצמםאוכלבקופסה
או כריך, והיו מורים שיצאו לקנות משהו או
הזמינו מבחוץ. חדרהמוריםהיהמתמלאבריחות
של טיגון, של מאכלים
ששוחיםבכלמיני רטבים
ושלקערותסלטשעולות
כמו ארגז ירקותבשוק. יום
אחד אמרתי לחברה שלי
שהזמינה נודלס: 'בשבוע
הבאאני מביאהלךקערה
של נודלס טעים ובריא'.
וכך היה".
במשךכמה ימי ראשון הביאהאשכנזי, מורה
לכיתותא'-ב', קערהגדולהעםאוכללכלחדר
המורים. עם הזמן, כמה מורות הצטרפו אליה,
והיאהחליטה לעלותמדרגה: היאהכינה פלקט
ורשמה עליו מה תביא לשבוע הבא. "היו כאלה
שמיד הוסיפו את עצמן, והיו גם כמה מטוסי
חמקן", היא מחייכת, "אבל לא ויתרתי". לאט
לאט, החלהתרבותיוםא' שלביתהספרלכלול
ארוחה משותפת, שכולם שותפים בהכנתה.
בכלשבועכמהמוריםמביאיםאוכל, כךשכל
איש צוות רשום בתורנות פעם בחודש בערך.
אשכנזי מנהלת את הארוחה בשעה פנויה שיש
להלפני הארוחה. פהמחממת, שםמוסיפהרוטב,
ולבסוףעורכתאתהשולחן. ב־03:31אנשי הצוות
מגיעים, לוקחיםצלחתואוכלים. לארוחהמוזמנים
גם השומר, אב הבית ואורחים שמגיעים באותו
יום. פעמים רבות מציינים בארוחה ימי הולדת
ואירועיםנוספים. "זהדברמלכד ומגבש, שיצר
אווירה נעימה ומשפחתית בחדר המורים", היא
אומרת.
שינוי נוסף שביצעה אשכנזי בהקשר של
אוכל נעשה בחגיגות יום ההולדת החודשיות
בכיתה: "לפני שנתיים פניתי להורים ואמרתי
להםשהחגיגותבכיתהעמוסותממתקים, וחבל.
ביקשתי שיביאו ביוםהאירועעוגהאחת, שלושה
בקבוקי שתייה ומגש גדול של פירות או סלט.
ההוריםנענו ליוזמה, הילדיםהתרגלו, ואףאחד
לארואה יותרעונשבעובדהשבחגיגההואאוכל
תפוח במקום קרמבו".
פתחתקוה
קרנבלבאנגלית
בינוארהגיעו 05צעיריםאמריקאיםלביתהספר
"אמיר"בפתחתקוה, כדי לחגוגעםהילדיםקרנבל
אנגלית שבמסגרתו המתנדבים צבעו וקישטו
את בית הספר, הרקידו את הילדים בריקודי
עם אמריקאיים, הפעילו אותם במשחקי כדור
וחברה, יצרו יחדמיצגאמנותי וצפו בטקסשהכינו
התלמידים–הכלבאנגלית. הקרנבלהיהשיאו של
תהליךמתמשךשלשיתוףפעולהבין מתנדבים
ITF
אמריקאים שמגיעים לישראל בתוכנית
) ועיריית
Masa Israel Teaching Fellows
(
פתח תקוה. התוכנית היא פרי יוזמה משותפת
של משרד החינוך והסוכנות היהודית. "החוויה
הישראלית", חברה בת של הסוכנות, אחראית
להפעלתהתוכניתבפתחתקוה ובראשון לציון.
פועלים בכמה
ITF
המתנדבים בתוכנית
בתי ספר בעיר במשך שנה שלמה. בבית הספר
"אמיר", למשל, ישמתנדביםכברשלוששנים.
"ישלנו מתנדב אחד או שניים במשך כל שנה,
והם משמעותיים מאוד בבית הספר", מספרת
מנהלתביתהספר, גליתפרדינרו. "הםמגיעים
לבית הספר ארבעה ימים בשבוע, מהבוקר עד
הצהריים, ועובדים גם עם תלמידים מצטיינים
וגם עם תלמידים מתקשים. הם מוסיפים לבית
הספרנופךשלתרבותאמריקאית, ומרחיביםאת
ידע העולם של הילדים. הם יושבים עם ילדים
בפינתאנגליתשארגנו, ונחמדמאודלעבורלידם
ולשמועאתהשיחותבינםלבין הילדים. השיפור
בהחלטמורגש. הציוניםשלהילדיםהמתקשים
משתפרים, והילדיםהמצטייניםמשתפריםבעיקר
ביכולתהשיח". התרומה, אומרתפרדינרו, הדדית:
המתנדבים נחשפים לחיים בישראל, מכירים
מקרובאתהילדיםויוצריםקשריםגםעםהצוות.
בקרנבל החגיגי השתתפו 051 מתנדבים
צעירים חברי "תגלית" בארצות הברית
ואוסטרליה, שמגיעים אל בתי הספר בעיר
ונחשפים לתוכנית. ביום הביקור הצעירים
התקבלו בבית הספר בבלונים בצבעים כחול,
לבן ואדום, וכלאחדמהםקיבלסרטמיזע ועליו
דגל ישראל. היום נפתח בטקס ובהמשך עברו
המבקרים בין תחנות פעילות שונות, שהכין
צוות האנגלית בבית הספר - סגנית המנהלת
ורכזתהאנגליתמיכלבינר, רינתגנדלמן, המורה
נטלי קוזלוביץ' ועמיתתההוראה ג'ניפר בליץ.
"כולםנהנו", מספרתפרדינרו, "והרגשנו תחושת
שליחות וגאווה".
אשקלון
בעקבותאיינשטיין
גםשיריו שלאריקאיינשטיין יכוליםלהיותכלי
טיפולי חינוכי, כך עולהמתערוכהשיצרו ילדי
בית הספר "שקד" שבמרכז הרפואי "ברזילי"
באשקלון. "תמיד האמנו שעבודה עם ילדים
בכלל וילדים בעלי תחושת מסוגלות נמוכה
בפרט חייבת להיות מתוך משמעות רלוונטית
עבורם, כדי להפוךללמידהמשמעותית", אומרת
מנהלתביתהספר, מינהיוספי. "התלמידיםשלנו
בעלי שונותרבה, ולכן אנחנו עובדיםבקבוצות
ומשתמשיםגםבנושאיםאקטואלייםרלוונטיים
מקומי
מוריםמבשלים
בפרדסחנה
מארס4102
<
42 שיעורחופשי
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 2,3,20
Powered by FlippingBook