אתרוג | טבת תשעט | דצמבר 2018 | גליון 82

הטור הפותח בין חנוכה לפורים אנו מצויים בתקופה שבין שני המועדים, חנוכה ופורים, אשר הותקנו כזכר לניסים שנעשו לאבותינו. על אף המשותף להם יש הבדלים גדולים במצוות בין שני המועדים. אחד הבולטים שבהם נוגע למשתה ושמחה. בימי חנוכה שנקבעו כימי הלל והודאה והדלקת נרות לפרסום הנס, אין סימן למשתה ושמחה, בעוד שימי הפורים נקבעו כימי משתה ושמחה כחלק ממצוות היום. כששמעה אסתר על הגזירה "להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים...", ביקשה ממרדכי לכנוס את כל היהודים, לצום ולהתפלל. לכאורה – צריכה הייתה לנהוג בדרך שונה: להתארגן למרד ולמגננה ימים. 3 כנגד האויבים ולא להחליש את היהודים בצום של בימי חנוכה בהם הוכרזה מלחמה בעיקר על הרוח, על מנת להפסיק את הגזירות כנגד הדת, בחרו מתתיהו ובניו להגיב בכוח, במלחמה פיזית, עד להשגת ההצלחה של מסירת חזקים ביד חלשים ורבים ביד מעטים... הואיל והגוף היה רק אמצעי, אין בחנוכה מצווה של משתה ושמחה. נס פח השמן המסמל את מהות המלחמה, מונצח בהדלקת הנרות בכל בית יהודי להוכיח את מהותנו, ואילו הניצחון הגורף במלחמה מונצח בתפילת "על הניסים", בידיעה שהמלחמה הזו הייתה על הרוח. בשעה שמאיימים על הרוח שלנו וזוממים לקעקע את אמונתנו, עלינו לצאת למלחמה על מהותנו, בה הכוח הוא רק אמצעי ולא מהות. אולם בימי הפורים הייתה המלחמה בעיקר על הגוף, כאשר הגזירה הייתה להרוג את הגוף. הגויים חונכו על החרב כבר בברכת יצחק לעשיו "על חרבך תחיה", אך אין זו שאיפתנו. כשאנו נאלצים ליטול את החרב, אין זה נובע מהשקפת עולם אלא מחוסר ברירה. עוגן ההצלה שלנו הוא הרוח: תפילה, זעקה וצום. במלחמת הרוח יש לצאת לרחוב, להציב את הנרות בחזית, בפרהסיה, ולנקוט בכל דרך להחזיר את הרוח לעם. תפקידנו לפרסם את הרוח, להבליט את הערכים המוסריים שלנו, את המורשת והמסורת שלנו. יהי רצון שנזכה לשמועות טובות ולבשורות טובות ולחוג את ימי הפורים במשתה ושמחה עד בלי די. גד דיעי מ"מ מזכ"לית הסתדרות המורים ויו"ר עובדי הוראה בחמ"ד להיות קשובים לצורכי השטח צורכי מערכת החינוך משתנים עם השינויים שחלים בחברה. על מנת לתת מענה הולם לצרכים המשתנים החלטנו לקיים דיאלוג עם . הדיאלוג יתקיים 2019 השטח לקראת פתיחת הסכמי העבודה ביוני בתהליך של “שולחנות עגולים” שבו יקחו חלק נציגי המורים, הגננות, סגני המנהלים, עובדי הוראה בחינוך המיוחד ונציגי כל המגזרים, ויחד עם נציגי משרד החינוך ילבנו סוגיות עקרוניות. ברוח זו התקיים לאחרונה דיון בהשתפות מנכ״ל משרד החינוך, שמואל אבואב, יו״ר תא סגנים בהסתדרות המורים ענת פרחי, וסגני מנהלים מהשטח. כלי חשוב בדיאלוג שלנו עם השטח הוא מוקד “מודעות” המיועד לסייע לעובדי ההוראה בהתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה. המוקד הוכיח את עצמו בשעות הקשות שעברו על מורי הדרום ובקרוב נפתח מוקד נוסף שיספק מענה מיידי לעובדי הוראה שמתמודדים עם גילויי אלימות. כמות המקרים שמגיעים לפתחנו עולה מדי חודש ומחייבת אותנו להקדיש תשומת לב מיוחדת לנושא. כמענה לצורך לספק למוסדות החינוך ממלאי מקום ראויים, אישר לאחרונה משרד החינוך בחירת שני גופים שיקימו מאגר של גננות, מורים ומורות ממלאי מקום, שנבדקו ואושרו על ידי משרד החינוך. הקמת המאגר היא תולדה של מאבק עיקש שהובילה הסתדרות המורים בראשותי, ואני מברכת על הצלחתו שתוביל להסדרת נושא ממלאי המקום. לרצח ראש ממשלת ישראל לשעבר, יצחק רבין 23- יום השנה ה ז”ל, היה השנה גם יום של חשבון נפש, בו אנו בוחנים את דרכה של החברה הישראלית. לצערנו גם היום, אנו עדיין עדים להסתה קשה ופרועה ברשתות החברתיות. נדמה לעתים ששכחנו את כוחה של המילה. נזכור היום ביתר שאת כי על אף השונות בינינו עלינו לכבד זה את זה ולהקשיב זה לזה, לגשר על הפערים ולחפש את המכנה המשותף המעניק לנו אחדות וכוח, שכן לכולנו שותפות גורל אחת. יפה בן דויד מזכ”לית הסתדרות המורים טבת תשע"ט 2

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==