שיעור חופשי / אדר תשעח / מרץ 2018 / גליון 124

" "אולי מעולם לא ראיתם מפה של מוח אנושי. הרופאים מציירים לפעמים מפות של חלקים אחרים בגוף, ומפה של גופכם עשויה להיות דבר מרתק בזכות עצמו. אבל אין סיכוי שינסו לצייר מפה של מוח של ילד, שהוא דבר מבולבל, ואם לא די בזה - גם מסתחרר ללא הרף. מובן שיש הבדלים רבים בין ארצות הלעולם-לא השונות... אבל בסך הכול יש ביניהן דמיון משפחתי... ועל חופי הקסם הללו עוגנות מאז ומעולם הסירות של הילדים המשחקים. גם אנחנו היינו שם; ועוד נשמע את רעש הגלים המתנפצים אל החופים..." מתוך "פיטר פן", הספר המוער, מאת ( ג'יימס מת'יו ברי ובתרגומה של גילי בר הלל-סמו) פיטר פן, הילד הנצחי מתאר את מוחו של הילד כדבר מבולבל ובתנועה מתמדת. כזה שצריך להתנסות ולחוות כדי ללמוד מתוך סקרנות טבעית. ולנו, המבוגרים, הוא מבקש להזכיר שגם אנחנו היינו שם, שיחקנו על חופי הקסם ולמדנו את החיים. מהו אותו משחק? המשחק הוא אירוע המקרב לבבות, פעילות עם מטרה וחוקים (כהגדרתו של חיים שפיר, ממציא משחקים ותיק). המשחק מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך התפתחותו של הילד. בנוסף להנאה יש במשחק הזדמנות לחקירה ולמידה. כיצד נרתום פעילות טבעית זו אל הלמידה שאנו מבקשים לקדם אצל תלמידינו? לשם כך נולד המושג החדש, "משחוק". משחוק הוא הכנסת אלמנטים משחקיים לתוך זירות לא משחקיות. המשחוק מהווה זירה בה התלמיד יכול להתנסות בתחומים רבים בחייו מבלי לסכן דבר. אימון זה מסייע להסרת המגננות והחששות, להתמודדות טובה יותר עם אתגרי החיים ולפניות ללמידה מתוך מוטיבציה פנימית. משחק טוב מעניק לשחקנים רגע קסום. מה עליכם לעשות כדי שהמשחק שלכם יהיה כזה? כדי שהתלמידים שיהיה כיף! 1 ירצו לשחק במשחק שוב ושוב, עליו להיות מהנה, כך שהניצחון לא יהיה על חשבון המפסיד. במשחקי ידע כגון חידונים, ההפסד משמעותו – לא ידעתי את התשובות. במשחק כמו משחק בריחה, יש מקום גם למזל וגם לביטוי יכולות אחרות כגון זריזות, שימת לב לפרטים, הגיון ועוד. היו רלוונטיים והשתמשו 2 באלמנטים משדות אחרים העניקו לתלמידים שלכם חווית למידה שונה על ידי חיבור של הערך המשחקי שילדים אוהבים לתחום הדעת תוך רלוונטיות לחייהם. למשל: משחקים בלשיים - חקר עצמים בחצר בית הספר כדי לחקור גופים הנדסיים, שיעור בשלבים, "חטיפי אנגלית" (שאלות המוגשות כמנות קטנות לצבירת ניקוד), בניית פרופיל פייסבוק לדמויות מקראיות או חישוב מסלול מחדש עם ווייז לקביעת מטרות אישיות. במשחק כללים בהירים ומטרה 3 טוב חייבים להיות כללים ברורים השומרים על השחקנים ומראים להם את הדרכים להצליח במשחק. כמו כן חייבת להיות מטרה משחקית, כך הילד ידע מה מצופה ממנו, היעד אליו הוא רוצה להגיע כדי "לנצח". ילדים אוהבים אתגר לפיצוח 4 אתגרים המפתחים את תחושת המסוגלות שלהם. האתגר צריך להיות פתיר בטווח התסכול האופטימלי. כלומר, לא קשה ומתסכל מיד, אך גם לא פתרון שקל מדי להגיע אליו. אם יש אפשרות, מומלץ לתכנן את המשחק בשלבים עולים, כלומר ברמת קושי מדורגת ועולה בהתאם להתקדמות. יש המשחק כאירוע חברתי 5 משחקים טובים שמשחקים בהם לבד, אך תמיד כיף יותר כשיש עם מי לחלוק את ההצלחה וההישג. כשהמשחק הופך לאירוע חברתי יש לו תהודה וזה כשלעצמו שווה את המאמץ המושקע בחתירה להצלחה. למידע נוסף, חפשו בפייסבוק "משחוק בחינוך – קלאס", http://dclass.darca.org.il או ה יכנסו לאתר // משחוק בחינוך מורה נבוכים מורה לערבית וחינוך מיוחד, מחנכת ורכזת ורד בנדיקט, שכבה ח' בבית החינוך גאון הירדן דרכא, מסבירה מהו משחוק וכיצד תשלבו אותו בשיעורים - להנאת כל הצדדים ורד בנדיקט עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך חוגגת עם עמיתיה שימרו את התאריך 30.7.2018 70 לעצמאות ישראל שנה 17 פרטים מלאים בעמוד 2018 מרץ < שיעור חופשי 40

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==